Kirjanpitäjä

Artikkelissa kerromme, millaista työskentelyä kirjanpitäjä tekee Optimi Talouspalveluilla.

Modernia kirjanpitäjä työskentelyä

Optimilla kirjanpitäjää tai palkanlaskijaa kutsutaan talousasiantuntijaksi. Koska perinteinen kirjanpitäjän ammatti automatisoituu ja digitalisoituu jatkuvalla tahdilla, muuttuu rooli asiakasta avustavaksi talousasiantuntijaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaan prosessien tehostamista, keskeisten havaintojen nostamista esiin yrityksen kirjanpitoaineistosta sekä proaktiivista otetta asiakkaan taloudenpitoon.

Työkalut

Optimi tarjoaa asiakkaidensa ja työntekijöidensä käyttöön moderneimmat alan ohjelmistot. Procountor ja Netvisor ovat tällä hetkellä keskeiset ohjelmistot. Ne ovatkin enemmän yhteiset rajapinnat asiakkaan kanssa kuin perinteiset, asiakkaan silmien ulottumattomissa olevat kirjanpito-ohjelmat. Kuitit ja tositteet siirtyvät diginä kirjanpitoaineistoon ja kirjanpitäjän työ on muuttunut vahvasti poikkeamien korjaamiseen ja täsmäyttämiseen perinteisen kirjaamistyön sijaan.

Kirjanpitäjä etätöissä

Optimin henkilökunta asuu eri puolilla Suomea. Työntekijämme tekevät töitä pääasiassa kotoa käsin, mutta tarvittaessa rauhallinen työtila on järjestettävissä. Teams toimii keskeisenä palaveri- ja tiedonjakoalustana. Jopa ulkomailta työskentely onnistuu, kunhan verkkoyhteydet toimivat. Työskentelyaikavyöhyke on kuitenkin pääasiassa suomen aikavyöhyke, jossa asiakkaamme elävät.

Etänä mutta yhdessä

Tiedostamme Optimilla kuitenkin sen, että paljon hiljaista tietoa voidaan helposti menettää, jos koskaan ei kohdata työkavereiden tai asiakkaiden kanssa.

Hyödynnämme moderneja työskentelytapoja tiimityöskentelyyn. Tiimillämme on esimerkiksi säännölliset viikoittaiset Teams-palaverit. Tietoa jaetaan aktiivisesti ja yhteyttä pidetään aktiivisesti Teams-yhteyksin.

Yhteiset virkistyspäivät kahdesti vuodessa kokoavat tiimimme yhteen. Jokaisella on erilaiset tavat orientoitua ja oppia – mutta haluamme mahdollistaa myös sosiaaliset tavat oppia kirjallisten työohjeiden lisäksi.

Palkkaus

Optimilla keskeinen palkkausperuste on kuukausipalkka. Kuitenkin haluamme palkita tehokkuudesta ja tuottavuudesta, ja kaikilla työntekijöillämme on mahdollisuus saada kannattavuuteen perustuvaa tulosbonusta. Palkkausperusteet noudattelevat alan keskitasoa, kokemus huomioon ottaen.

Kehitysmahdollisuudet

Optimi tarjoaa asiakkailleen aktiivisesti erilaisia lisäarvopalveluita. Esimerkkejä:

  • Verotuksen optimointi
  • Power BI-raportointi
  • Talouspäällikköpalvelut
  • Controller-palvelut
  • Liikkeenjohdon konsultointi
  • Yhtiöjärjestelyt

Sisäisesti kirjanpitäjän tavanomaiseen työnkuvaan liittyen erilaisia tehtäviä löytyy myös. Eri ohjelmistojen pääkäyttäjyys, kouluttaminen, asiakkaiden käyttöönotto sekä viestintään liittyviä tehtäviä voidaan räätälöidä osaksi työntekijän työnkuvaa.

Haluatko tietää lisää?

Vastaamme mielellämme kysymyksiisi ja kerromme lisää palveluistamme.

Samuli Simolin

Samuli Simolin
+358 50 342 0344
myynti@optimitalous.fi

Optimi suomen vahvimmat

    Lue lisää blogistamme

    Osingonjako

    Osingonjako on yhtiön voiton jakamista osakkeenomistajille ja se voi tapahtua jakamalla osinkoa, väliosinkoa, ennakko-osinkoa tai lisäosinkoa. Mitä eroa näillä on? Osinko on osuus osakeyhtiön tuloksesta,

    Lue lisää »
    kirjanpito

    Kirjanpito

    Tiesitkö, että kirjanpito voidaan tehdä monella eri tavalla? Tiedätkö, millä tavalla sinun kirjanpitosi tehdään? Kerromme tässä artikkelissa, mitä kirjanpito eri tavoilla tehtynä tarkoittaa. Luettelemme eri

    Lue lisää »