Mainostoimiston kirjanpito

Mainostoimiston kirjanpito on tarkkaa työtä. Siihenkin liittyy omia ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat kirjanpitäjän tehtävänkuvaan. Tämä artikkeli kannattaa lukea, jos pohtii, miten mainostoimiston kirjanpito kannattaa järjestää.

Aluksi kerron asiakkaamme kokemuksista:

Asiakaskokemus

Hyvän yhteistyön ydin on luottamuksessa

Perustin Markkinointi Meemin vuosi sitten tavoitteenani muuttaa käsitystä uuden ajan työn tekemisestä ja murtaa perinteisiä mainostoimistoratkaisuja. Tarjoan asiakkailleni markkinoinnin kumppanuutta hyvänä vaihtoehtona osa-aikaiselle työntekijälle tai hinnakkaille mainostoimistopalveluille. Vahvuuteni on asiakkaan kuuntelussa, jonka pohjalta rakennan pitkän tähtäimen kannattavia digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja verkkosuunnittelun ja sisältömarkkinoinnin avulla. 

Yritystoiminnan alussa menetin luottamuksen ensimmäiseen kirjanpitäjään. Hän vaikutti aluksi todella pätevältä, ja varmasti sitä olikin, mutta kiireen keskellä pieni yritykseni jäi täysin muiden asiakkaiden jalkoihin. Samana päivänä kun veroilmoitus piti jättää, hän ilmoitti, että kiireiden takia hän lopettaa yhteistyömme. Optimi talouspalvelut pelasti minut pikaisesti inhottavasta tilanteesta ja jatkoin matkaa heidän kanssaan. Olen koko yhteistyön ajan pystynyt luottamaan siihen, että minulla on talouden kumppani, joka oikeasti pitää huolen yritykseni asioista. Kiitos Optimi Talouspalvelut (erityisesti arjen sankarini Marjo-Riitta) yhteistyöstä!

Kuten Jonna aloittaa tarinansa, hyvän yhteistyön ydin on luottamuksessa. Kiitos on siis molemminpuolinen. Jonnan kanssa huomasimme, että yritystemme arvomaailmoissa oli paljon samaa. Tämä auttaa kommunikaatiossa ja yhteisymmärryksessä asiakassuhteen aikana. Voidaanko puhua siis enemmän kumppanuudesta kuin asiakassuhteesta?

Erityispiirteitä

Ulkomaiset digitaalisten palveluiden tuottajat

Kirjanpitäjän arkea mainostoimistoalalla on eri maissa toimivien digitaalisten palveluiden tuottajien tositteiden etsintä ja ymmärtäminen. Esimerkiksi kuvapankkipalvelut, ohjelmistolisenssit ja Digioperaattoreiden käyttö kuuluvat näihin. Miten arvonlisäverot maksetaan, mikä on arvonlisäverokanta ja saako verot haettua takaisin? Hyvät integraatiot ja yhdessä sovitut pelisäännöt tositteiden suhteen helpottavat kumppanuuden toimivuutta ja alentavat kirjanpitokustannuksia.

Brändiarvo ja aineettomat oikeudet

Tilinpäätös- ja taseaineistossa mainostoimistoala näkyy aineettomien oikeuksien riveinä. Aineettomia oikeuksia eli immateriaalioikeuksia ovat esimerkiksi erilaiset ohjelmistolisenssit ja tekijänoikeudet.Mainostoimiston rakentaessa brändiään voi tulla myös ajankohtaiseksi arvostaa yrityksen brändi taseeseen. Aineettomien oikeuksien arvostus ja arviointi vaativat erityistä huolellisuutta tilitoimistolta oikean kuvan antamiseksi.

Mitä aineettomat oikeudet taseessa merkitsevät sitten talousanalyysin kannalta? Ne ovat taseen eriä, jotka ovat kaikkein vaikeimmin muutettavissa konkreettiseksi rahaksi. Niiden likvidiys on toisin sanoen huonointa.

TES

Tuoreella alalla, erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisille, omaa tarkkaa työehtosopimusta ei ole. He kuuluvatkin ERTO:n ja DigiMaMan edunvalvonnan piiriin. On olemassa yleinen runkosopimus ja vähimmäispalkat ovat neuvoteltu. On tärkeää mainostoimiston kannalta, että kirjanpitäjä ja palkanlaskija ovat hyvin perehtyneitä työehtosopimuksen ehtoihin, jotta yrittäjä ja johto voivat nukkua rauhassa. Työntekijöiden etujen on toteuduttava lain ja säädösten määräämällä tavalla. Tästä linkistä löydät lisää tietoa: https://www.erto.fi/palvelut/tyoehtosopimukset/13-toimiala/1208-markkinointiviestinta

Alakohtainen kulttuuri

Toimivan kumppanuuden ytimessä on luottamus ja asiakkaan toimialan tuntemus. Kuinka luottamus syntyy? Varmasti vaaditaan rehtiä ja avointa keskustelua. Yrittäjän on uskallettava paljastaa, millä tasolla kirjanpito- ja talousosaaminen on. Samalla tavoin kirjanpitäjän on uskallettava kysyä lähtötasoa ja kertoa, minkä säädösten puitteissa yritystoimintaa on tehtävä. Kirjanpitäjän on osattava puhua kieltä, jolla tulee ymmärretyksi. 2020-luvun kirjanpitäjän on osattava vastata kysymyksiin, joita asiakas ei edes osannut kysyä.

Haluatko tietää lisää yksityiskohdista? Katsothan videon, joka sopii mainostoimiston kirjanpito – teemalla asioita pohdiskelevalle:

Haluatko tietää lisää?

Vastaamme mielellämme kysymyksiisi ja kerromme lisää palveluistamme.

Samuli Simolin

Samuli Simolin
+358 50 342 0344
myynti@optimitalous.fi

Optimi suomen vahvimmat

    Lue lisää blogistamme

    Osingonjako

    Osingonjako on yhtiön voiton jakamista osakkeenomistajille ja se voi tapahtua jakamalla osinkoa, väliosinkoa, ennakko-osinkoa tai lisäosinkoa. Mitä eroa näillä on? Osinko on osuus osakeyhtiön tuloksesta,

    Lue lisää »
    kirjanpito

    Kirjanpito

    Tiesitkö, että kirjanpito voidaan tehdä monella eri tavalla? Tiedätkö, millä tavalla sinun kirjanpitosi tehdään? Kerromme tässä artikkelissa, mitä kirjanpito eri tavoilla tehtynä tarkoittaa. Luettelemme eri

    Lue lisää »